In deze tijd van het jaar is het altijd hip om wat te spelen met de Halloweensfeer. Het was dan ook niet moeilijk om tot een dergelijke titel te komen. Verwacht hier echter niet dat ik grote bekentenissen ga afleggen over een handvol vermiste personen, of mijn verborgen identiteit als vampier met jullie ga delen. (nog niet, dat komt nog wel, moewahahahaaa!) Neen, deze post komt er naar aanleiding van een gesprekje dat ik laatst had met een auteur. Ik wil namelijk graag wat achtergrondinformatie van een modale boekblogger met jullie delen. (Ik dus)
Er bestaat nu eenmaal heel wat misconceptie over het wel en wee van boekbloggers. Meestal komt zoiets dan neer op de grote luxe waarin die bloggers verkeren. Gratis boeken, een royaal inkomen van reclame en dergelijke meer, maar sta me toe om mijn betoog te starten met een Vlaamse uitdrukking : “Ik verdien als blogger heel veel, maar ik krijg het helaas niet.”
Wat volgt is hoegenaamd geen aanklacht, en evenmin een monoloog over hoe slecht bloggers het wel hebben. Voor alle duidelijkheid : Wie blogt, kiest hier zelf voor, uit passie, uit overtuiging, als hobby (of soms als beroep) en daar heb je nu eenmaal wat voor over. Ik wil niemand afraden om te gaan bloggen, integendeel, ik verwelkom nieuwe bloggers van harte en help die vaak waar ik maar kan. Ik wil wel een punt maken, dat niet alles zomaar rozegeur en maneschijn is en dat de droom om een steenrijke blogger te worden, voor zo goed als iedereen altijd een droom zal blijven. Dit mag dan ook nooit je uitgangspunt zijn, wanneer je gaat bloggen. Je doet dit niet voor de gratis boeken of grote reclame-opbrengsten, zo hou je het nooit lang vol en die bloggers vallen dan ook al snel door de mand.
Ik ga bij mijn hele betoog steeds uit van mijn eigen situatie. Een situatie waar ik zelf voor heb gekozen. Er bestaan steeds gratis alternatieven en er zijn altijd andere paden die voor sommige bloggers meer succesvol blijken dan die waarvoor ik heb gekozen.
Gratis is niet zomaar Gratis
Akkoord, als gevestigd blogger kan je rekenen op heel wat steun van diverse uitgevers, onder de vorm van recensie-boeken of wedstrijd-exemplaren en perskits. ( waarvoor ongelooflijk veel dank trouwens!), maar ik nam hierbij heel bewust de term ‘gevestigd’ in de mond. Wanneer je begint te bloggen, heb je nog heel wat te bewijzen. Enerzijds je kunde om fatsoenlijke recensies voort te brengen, maar anderzijds het opbouwen van je publiek en bovenal ervaring en geloofwaardigheid kunnen voorleggen. En zoiets kost tijd en moeite.
Aanvankelijk begin je dus voornamelijk met je curriculum op te bouwen. Dat kan best duur uitvallen, wanneer je boeken gaat aankopen. Liefst recent natuurlijk, want een recensie van een boek van meer dan een jaar oud heeft promotioneel gezien minder of geen waarde meer voor een uitgever ten opzichte van eentje die net is verschenen. Je kan natuurlijk steeds je publieke bibliotheek gaan raadplegen als alternatief, maar die heeft niet alle titels of althans niet meteen.
Daarnaast is er de ongeschreven wet dat je recensieboeken niet kan/mag verkopen, dus daar haal je al helemaal geen inkomsten uit. Wanneer je ze dan ook nog eens wil weggeven als wedstrijdexemplaar, om je blog van wat extra publiciteit te voorzien, dan zit je steevast opgezadeld met heel wat verzendkosten. (5 EUR per boek of meer is geen uitzondering).
Gratis een boek krijgen om te lezen, kan je natuurlijk ook met een korreltje zout nemen, want de tijd die je investeert om het boek te lezen, te voorzien van gepast commentaar en in een mooie blogpost te gieten, kan je niet in geld uitdrukken. Daar kruipt alles samen al gauw menig uur in, en je kan er van op aan, dat niet elk boek een makkelijke leesbeurt bevat, laat staan dat die perfect in je genre of interesseveld valt.
Welke kosten komen hier dus bij kijken?
- De kosten voor aanschaf van boeken of eventueel een bibliotheekkaart
- De kosten voor verzending van wedstrijdexemplaren
- De tijd die je in het lezen en recenseren stopt.
Ook je online aanwezigheid kost geld
Zoals ik al eerder zei, moet je enige geloofwaardigheid en online présence opbouwen en ook dat vergt heel wat tijd en moeite. Een eigen website is best leuk en je kan er hele toffe dingen mee doen, maar afhankelijk van welk platform je kiest kan ook hier het kostenplaatje lekker oplopen en hebben sommige cms (content management systemen) een eerder stijle leercurve.
Je kan er natuurlijk voor kiezen om je recensies enkel op bestaande platforms aan te bieden of louter op een facebook en dergelijke te kijk te zetten, maar daar gaat je boodschap nogal snel op in het grote aanbod en de stroom van andere berichten. Om echt het overzicht te kunnen behouden heb je een eigen stek nodig en dan kom je al gauw terecht bij het bouwen van je eigen website.
Akkoord, ook hier bestaan weer tal van gratis mogelijkheden, maar die hebben stuk voor stuk hun beperkingen en laten blogs niet altijd toe om tussen de massa uit te springen. Als je echt alle vrijheid wil, dan kan je niet anders dan je eigen webadres en webruimte aan te schaffen. En zoals je al kon raden, kunnen de kosten ook hier weer ferm uiteen lopen. Niet iedereen beschikt trouwens over voldoende kennis om zelf te gaan programmeren en ontwerpen, waardoor je gebruik gaat maken van 3rd party plugins of templates en ook dat kost weer geld.
De kosten van een website zijn trouwens niet zomaar éénmalig. Je huurt namelijk je eigen url en webspace en daarom krijg je te maken met een jaarlijks (of maandelijks) terugkerende kost. Een vaste kost als het ware…
Je kan ervoor kiezen om je website-ontwerp volledig uit handen te gaan geven of zelfs in extreme gevallen iemand in te huren die je site up-to-date houdt en artikels voor je gaat plaatsen, maar dat haalt al heel wat van het plezier uit het bloggen en kost ook zoveel dat je misschien beter gewoon het geld gaat besteden aan de aankoop van boeken.
Welke kosten komen hier dus bij kijken?
- Je eigen URL
- Je eigen webspace
- Een websitetemplate en 3rd party plugins
En dan heb je natuurlijk nog alle varia
Je kan best met een eigen website al een eind ver komen, en beeldjes van het internet gaan plukken, maar dat lijkt vaak heel erg generisch en levert niet echt originele beelden op. Om je identiteit te bekomen op wijde web, moet je zelf plaatjes gaan schieten of zelfs je eigen illustraties gaan maken. Je kan hiervoor beroep doen op een professionele kracht, maar je hoort me al komen van ver : ook dat kost weer handenvol geld.
Heel wat blogsites werken met enkel de coverafbeelding van een boek of film, waardoor je niet echt de noodzaak hebt om zelf foto’s te gaan schieten, maar wanneer je net dat stapje verder gaat door ook op instagram, facebook, tiktok, youtube enz originele foto’s en video’s te plaatsen, of een unboxing in beeld te brengen, dan moet je wel wat verder gaan denken. Iedereen beschikt tegenwoordig wel over een beetje een deftige smartphone, waarmee je al een heel eind ver komt, maar daarbij komt ook nog het versieringsmateriaal, een setting, een achtergrond enz kijken.
Trouwens is het zo dat je website onderhouden met enkel een smartphone of tablet helaas onbegonnen werk is. Je hebt nu eenmaal niet de grafische rekenkracht en perfect passende toepassingen om het geheel vorm te geven. En dan moet je natuurlijk teruggrijpen naar een pc of laptop en eventueel programma’s als photoshop, illustrator of hun gratis (al dan niet online-) alternatieven.
Welke kosten komen hier dus bij kijken?
- een laptop of pc
- een smartphone en/of tablet
- eventueel een kundig fototoestel
- versieringsmateriaal voor je mooie plaatjes
- al dan niet zelfgemaakte illustraties en achtergronden
Maar wat betekent dit nu voor Lookie?
Ik vertelde het reeds in de inleiding dat er een aantal (best succesvolle) bloggers zijn, die niet dezelfde keuzes maakten als ikzelf. En dat is best ok. Diversiteit is één van de vele rijkdommen die het bloggen zo kleurrijk en interessant maakt. En voor elk van de keuzes die ik maakte, bestaan er vast wel gratis of bijna-gratis alternatieven die (waarschijnlijk) net zo goed werken als de betaalde opties.
De discussie die ik had met de auteur in kwestie, kwam naar aanleiding van het moeten betalen voor een boek, om deel te mogen uitmaken van een blogtour. Ik stelde dat we dit in de toekomst niet meer gingen doen, omdat we hiervoor nu eenmaal de fondsen niet hebben. De auteur in kwestie schrok er nogal van en vroeg zich af waar wij dan onze inkomsten vandaan haalden.
Het antwoord was eerlijk kort en krachtig : die hebben we niet.
Net als zovele blogs, is Lookie geen professioneel platform en worden we niet gesponsord. We proberen dan wel om een minimum aan inkomsten te verwerven via banners, maar als je weet dat in de loop van 2019-2020 de opbrengst hiervan 4,31 EUR was, dan zegt dat vast genoeg. De kosten moeten echter wel betaald worden en die zijn niet gering. Ik geef jullie graag een kijkje achter de schermen.
Wij kozen ervoor om onze website op te zetten in Wordpress, nadat we jarenlang met Joomla hadden gewerkt. De kosten voor deze CMS zijn nul, omdat het een gratis platform betreft. We hebben echter wel een webruimte en een url nodig die betalend zijn.
- URL : 12,99 EUR per jaar
- Webruimte : 19,99 per maand (239,88 EUR per jaar)
Aangezien ik niet over de technische kennis beschik om een template zelf aan te maken, heb ik die aangekocht/gehuurd van een professionele kracht. Onze CMS ondergaat echter regelmatig updates en ook de template moet daaraan worden aangepast, daarom hebben we een abo op updates. Daarnaast gebruiken we ook extra plugins om de site draaiende te houden die meestal wel gratis zijn, al gebruiken we ook een betalend exemplaar.
- Websitetemplate : 69 EUR per jaar
- wordpressplugin : 79 EUR éénmalig
Aanvankelijk zagen we het hele gebeuren van onze website heel groots in en droomden we van een mooie return door reclame aan te bieden op onze pagina. Daarom gingen we ook in zee met een professionele illustrator die voor ons de mascottes maakte. Tijden zijn echter enorm veranderd en bezoekers zijn niet meer zo geneigd om op banners te gaan klikken of draaien een adblocker op hun browser. Nu ben ik al wat ervaring en kennis rijker en maak ik de illustraties zelf. We willen echter onze fans af en toe een extraatje aanbieden en lieten daarom een grote hoeveelheid Lookies Monster-boekenleggers aanmaken en kochten er een resem online.
- Mascottes : 175 EUR éénmalig
- Boekenleggers divers : 250 EUR éénmalig
Onze redactie bestaat uit meer dan één persoon en die leden wonen niet steeds heel dicht bij elkaar in de buurt. Om deze personen hun recensie-boeken te bezorgen, moeten we dus beroep doen op een verzenddienst. We bieden ook regelmatig wedstrijden aan (al is dat nu wat minder geworden door de hoge kost) en ook die verzendkosten moeten we op ons nemen. We werken natuurlijk voor het hele nederlandstalige grondgebied, en hebben een grote schare Nederlandse fans. Helaas zijn de verzendkosten naar het buitenland aanzienlijk hoger dan voor wie in Vlaanderen woont.
- Verzendkost : ongeveer 500 EUR per jaar.
En dan hebben we uiteraard de kosten van alle varia nog niet in rekening gebracht. Zo kochten we extraatjes om onze instagramfoto’s op te leuken, beschikken we over een lightbox voor de opnames, een pc met webcam, vlogmicrofoon, een tekentablet voor de aanmaak van illustraties, een extra harde schijf voor backup van onze bestanden en website, een licentie voor adobe CC, enz enz… Deze kosten zal ik hier niet in rekening brengen, omdat we die nu eenmaal ook voor andere doeleinden gebruiken.
totale kostenplaatje :
- voor het eerste jaar : + 1300 EUR
- alle volgende jaren : + 800 EUR
Onze conclusie
Bloggen vergt dus een hele investering. Minstens van je tijd die je erin stopt. Want je krijgt niet zomaar een schare fans achter je blog. Je moet er echt wel hard voor werken. Door regelmatig te posten, nieuwe insteken te voorzien, in het oog te springen, reclame te maken voor je blog enz. Maar mogelijks ook van betalingen voor alles wat het bloggen mogelijk maakt. Een kleine tip dus voor wie ervan overtuigd is dat bloggen alleen maar “het krijgen van gratis boeken” is : Sta er ook eens bij stil, dat iedere blogger op zijn of haar manier probeert daarvoor zoveel mogelijk terug te geven.
Ben jij een blogger, hoe is dan met jou gesteld? Ben jij die uitzondering die het grote fortuin weet te vergaren? Welke kosten of investeringen maak jij voor je blog? Laat het ons gerust weten via commentaar op onze blog of facebookpost.
Binnenkort plaats ik een blogje met een overzicht van tal van gratis alternatieven die je (online) kan vinden. Ben je benieuwd hoe je een blog kan opstarten of een recensie kan schrijven? Laat het gerust weten, dan voorzie ik binnenkort wat tips en tricks.